Haagse Gemeenschap van Kerken luidt noodklokken voor vluchtelingenkinderen Griekenland

Baarnse gemeenschap luidt mee

Om 9:30 uur luiden de kerkklokken rond het Plein in Den Haag:

acht minuten en 20 seconden dat is precies 500 tellen

500 minderjarige asielzoekers

zou Nederland op moeten nemen uit de  vluchtelingenkampen op de Griekse eilanden

Dat vinden meer dan 100.000 ondertekenaars van de petitie #500kinderen 173 gemeenten 5 provincies en veel hulporganisaties waaronder Vluchtelingen Werk, Defence for Children, Stichting Vluchteling en Kerk in Actie.

Om 9:30 uur overhandigen 12 organisaties deze petitie aan de woordvoerders asiel & migratie van de Tweede Kamer. Door de coronacrises en de branden in het Griekse kamp Moria is de nood nog hoger. Achter elk getal schuilt een persoonlijk levensverhaal 🔔

Acht minuten en 20 seconden, dat is precies 500 tellen. 500 is het aantal minderjarige asielzoekers dat Nederland op zou moeten nemen uit vluchtelingenkampen op de Griekse eilanden. Dat vinden meer dan 100.000 ondertekenaars van de petitie #500kinderen (www.500kinderen.nl), 173 gemeenten en 5 provincies, net als vele kerken, artsen, wetenschappers, (oud)politici van alle kleuren, prominenten, de groep voormalig onderduikkinderen en vele mensenrechten- en noodhulporganisaties.

Om half tien overhandigen 12 organisaties, waaronder VluchtelingenWerk, Defence for Children, Stichting Vluchteling en Kerk in Actie, deze petitie aan de woordvoerders asiel & migratie van de Tweede Kamer.

Ds. Derk Stegeman van de Protestantse Kerk Den Haag zegt: “We hopen dat onze noodklokken niet alleen op het Plein maar in heel Nederland te horen zullen zijn, en dat veel plaatselijke kerken dit gebaar over zullen nemen. Op een ander moment van de dag willen we vanuit de Haagse Gemeenschap van Kerken ook een wake houden. Waken, dat betekent voor mij wakker zijn, alert blijven en oog hebben voor mensen in nood. Waken is een verbindend gebeuren: iedereen, christelijk, anders religieus of niet-religieus kan eraan meedoen en wakker blijven, waken. Laten we ons hart openen voor de kinderen uit Griekenland!”

Luid klokken Doet u ook mee? Wat zou het mooi zijn als in vele gemeenten in Nederland om 9.30 uur de kerkklokken worden geluid - en wakes worden gehouden.

We hopen dat u hieraan mee wilt doen, ook al is de voorbereidingstijd erg kort.

Marleen Kool, predikant van de Paaskerk in Baarn: “ Ik hoop dat door heel het land, ook hier in Baarn veel klokken zullen luiden. Klokken van de kerken, bellen en klokken bij ons thuis. We lezen en horen dagelijks van honderduizenden mensen op de vlucht. Wereldwijd. Dat zijn getallen waar je niet bij kunt. Of waar je je misschien door bedreigd voelt. Maar, achter elk getal schuilt een verhaal, een persoonlijk verhaal, van een man, een vrouw, een kind.