Avondvoorstelling "Reikhalzen naar het leven" (Etty Hillesum)

Yentl Flavour neemt u mee in de denkwereld van Etty Hillesum aan de hand van een aantal van haar dagboekfragmenten. Deze worden afgewisseld met prachtige (met name Jiddische) liederen en instrumentale klanken. Naast onze vertrouwde viool en gitaren, brengen ook trommels, bekkens, fluit en woodblocs de teksten dichterbij. Als afsluiting klinkt het ontroerende lied Song of songs uit de Mauthausen Cyclus van Mikis Theodorakis in een eigen Nederlandse vertaling. De voorstelling duurt 70 minuten zonder pauze en wordt sinds vier jaar o.m. regelmatig gespeeld in de periode voor de 4e mei.

Etty Hillesum. Zij schrijft haar dagboeken gedurende de bezettingsjaren. Ze is 26 jaar als de oorlog begint en woont op dat moment in Amsterdam.

Als Etty haar dagboeken begint, op zaterdag 9 maart 1941, is er een Joodse man in haar leven gekomen, de psychochiroloog Julius Spier, bij wie ze in behandeling gaat. Met hem bouwt zij een stormachtige relatie op, die gaandeweg spiritueler van aard wordt. Julius Spier heeft een grote invloed op Etty en op haar ontwikkeling.

Midden in een donkere grimmige wereld zoekt Etty naar orde in haar innerlijke chaos; worstelt ze zich een weg door onrust en somberheid naar innerlijke vrede.

Terwijl om haar heen de oorlog een steeds dwingender plaats inneemt, getuigen haar dagboeken steeds intenser van een reikhalzend verlangen naar het leven.

Wanneer: Vrijdag 26 april

Tijd: 20:00 - 21:15 uur

Waar: Paaskerk, Oude Utrechtseweg 4a

Kaarten €10,- (incl. drankje na afloop)

Te koop na afloop van de kerkviering op zondag 7, 14, en 21april.

op 12, 19 en 26 april in Zinn (achter de Paaskerk) van 10:30 -12:00 uur

en voor de aanvang van de voorstelling. (betaling contant of pin)

Yentl Flavour: Anna Maria (zang en spel), Judith Richel (viool en zang en spel), en  Allert van der Heijden (gitaar en percussie).