Kerkdienst : ds. R. Wattel

30-05-2021 10:00
Paaskerk en via Kerkomroep

Soms zegt een kunstwerk meer dan een preek of theologisch boek. Bijvoorbeeld over de Zondag 30 mei – op de dansvloer van de Drie-eenheid.

Drie-eenheid. Daarom wil ik graag het schilderij ‘Late namiddag in Dangast’ van Erich Heckel laten zien op 30 mei. Het is een en al beweging, een betoverend spelen met licht. Zo stel ik me geïnspireerd leven voor, een wereld met geestkracht. 30 mei is de zondag na Pinksteren. Met de uitstorting van de heilige Geest begint in de kerk zowel de beweging, het enthousiasme, als de problematiek: wat moeten we aan met de ‘Drie-eenheid’? Vader, Zoon en Heilige Geest: hebben we nou één god of drie? In Johannes 14 vers 21 – 26 vertelt Jezus dat in zijn eigen woorden. Maar misschien voelen schilders en zangers dat wel het best aan, dat wervelende samenspel op de dansvloer van onze wereld, met liefde en hoop als betoverende partners. Die wervelende dans vind je in Lied 706, Dans mee met Vader, Zoon en Geest. Dat gaan we zeker horen van Ds. Rien Wattel.