Kerkdienst ds. Marleen Kool

12-07-2020 10:00
Paaskerk

12 juli Het lichaam als heilige ruimte

In deze en de volgende viering wil ik met u stil staan bij de betekenis van ‘heilige ruimte’.

We beginnen met de ruimte van het lichaam. Bij deze ruimte worden we allemaal de afgelopen maanden meer dan anders bepaald. We moeten onszelf en elkaar zoveel mogelijk in acht nemen om het virus, Covid 19, buiten ons huis te houden. Ons lichaam heeft bescherming nodig. De heilige ruimte van ons lichaam wordt in bijbel taal een tempel genoemd waarin Gods Geest kan wonen. Ons lichaam, deze tempel kan zich openen en sluiten, meer of minder ontvankelijk worden voor datgene wat ons kan raken. Ons lichaam, het intiemste thuis dat we hebben is heilig, dichten de Psalmen. Onze grondwet beaamt dit. Het lichaam heiligen, dat is een kunst. Mooi om eens bij stil te staan hoe wij die kunst verstaan.