Preek van de Leek Thera Coppens. Een zeer bevlogen vrouw, schrijfster van vooral historische boeken.

27-01-2019 16:00
Paaskerk

Preek van de Leek 27 januari 2019

De eerste Preek van de Leek van 2019 zal worden gehouden door Thera Coppens. Een zeer bevlogen vrouw, schrijfster van vooral  historische boeken. Maar zij heeft ook poëzie, kinderboeken en prachtige (kinder)musicals op haar naam staan. Haar historische werken baseert ze op grondig archiefonderzoek in binnen- en buitenland. De inspiratie voor de kinderverhalen putte ze uit haar eigen gezin in de tijd dat de kinderen klein waren. Sinds 1983 woont ze met haar man, de biograaf Wim Hazeu in Baarn. Thera heeft sinds 1988 haar eigen Historisch Toerisme Bureau waarmee ze haar gasten persoonlijk rondleidt op locaties die een rol spelen in haar historische boeken en artikelen.

Haar liefde voor historie, haar gevoel voor wat van waarde is, is aanstekelijk. Als Thera begint te vertellen neemt ze je mee. En is het alsof je er zelf bij was bij de mensen over wie zij vertelt, levend en reizend door bijvoorbeeld de 18e eeuw.

Als kind al had ze daar gevoel voor: dat je in de tijd staat. Dat we verbonden zijn met het verleden. En dat het heden van daaruit begrepen kan worden.

Haar ouders hadden een voorliefde voor reizen. Ze namen hun kinderen mee naar steden vol cultuur maar ook naar de natuur. Als kind genoot ze van de schoonheid van de bergen. ‘Gebruik je zintuigen, kijk om je heen’ dat kreeg zij mee.  Thera deed en doet het waar ze komt: ‘luisteren’  of zij het verleden kan horen. Kijken naar de sporen in de tijd. En daar vervolgens woorden aan geven. Een verhaal, een boek over schrijven. Het thema van haar preek luidt dan ook passend: ‘De reis van je leven’. Muzikaal wordt deze dienst begeleidt door de schitterende zang van Paula Bär-Giese (sopraan en piano) en Hans Meijer, hij bespeelt de luit. Samen hebben zij zich toegelegd op het herontdekken en uitvoeren van Middeleeuwse en Renaissance muziek.

Het belooft een inspirerende middag te worden. Wees van harte welkom.

De Preek van de Leek is op zondag 27 januari in de Paaskerk, aan de Oude Utrechtseweg 4 a in Baarn en begint om 16.00 uur. De toegang is gratis. Er is een collecte waar een vrijwillige bijdrage wordt gevraagd voor de onkosten van dit initiatief. Na afloop is er gelegenheid om na te praten onder het genot van een glaasje.