Vesper Bach Cantorij Baarn

17-11-2018 16:30
Pauluskerk

zaterdagmiddag 17 november 2018

BWV 198 – Laβ, Fürstin, laβ noch einen Strahl (1727)
SATB-soli, SATB-koor onder leiding van Boudewijn Jansen
M.m.v. Paulien van der Werff (sopraan) o.a.

BWV 198 "Lass, Fürstin, lass noch einen Strahl" bestaat uit twee delen. Hij staat ook wel bekend als één van de Trauerodes. De uitvoering ervan is één der hoogtepunten in Bachs carrière geweest met allerlei deftige toehoorders. De sombere, dreigende sfeer van de muziek lijkt op de passies; Bach hergebruikte de muziek dan ook in de verloren gegane (maar daardoor onlangs reconstrueerbaar gebleken) Markus-Passion van 1731 en in de treurmuziek voor Leopold van Anhalt-Köthen van 1729 (BWV244a) waarin ook veel uit de Matthäus-Passion werd hergebruikt.
De Trauer-Ode balanceert op de grens tussen wereldlijke en geestelijke cantates. Er komen geen bijbel- of koraalteksten in voor, de cantate werd weliswaar uitgevoerd in een kerk, de St Pauli, maar deze fungeert dan als universitaire aula. De dichter gebruikt wel christelijke noties als eeuwig leven, de oud-testamentische ideale stad Salem, het heiligen-aureool en de troon ‘des Lammes' (= Christus).

Pauluskerk, Baarn. Aanvang 16.30 uur, vesper