Vesper Bach Cantorij Baarn

15-09-2018 16:30
Pauluskerk

zaterdagmiddag 15 september 2018

BWV 21 – Ich hatte viel Bekümmernis (1713 of 1714)
SATB-soli, SATB-koor onder leiding van Anthony Scheffer
M.m.v. Ingrid Nugteren (sopraan), Karen Sanders (alt), Falco van Loon (tenor) en n.t.b. (bas)

BWV 21 "Ich hatte viel Bekümmernis" is door Bach gecomponeerd toen hij nog vrij jong was. Er komt van alles uit de kast bovenop de "normale"bezetting, er zitten ook trompetten en pauken in.
De cantate bestaat uit twee delen. Het verrassende, niet-aangekondigde aantreden van de Jezusfiguur aan het begin van het tweede cantatedeel, duidt erop dat in het slot van de (vooralsnog onbekende) preektekst op zondag 17 juni 1714, de troostende rol van Jezus in tijden van lijden, kommer en nood benadrukt werd.
Het woord "Seele" komt geregeld voor in deze cantate. In Bachs tijd is de ziel meer dan het huidige begrip psyche, namelijk het symbool van de mens in de kern van zijn bestaan, waar de wezenlijke emoties huizen van angst en vertrouwen, wanhoop en hoop, geloof en ongeloof.

Pauluskerk, Baarn. Aanvang 16.30 uur, vesper