Cantatedienst in Paaskerk

Paaskerk

Cantatedienst in Paaskerk

logo-BCB.png - 8,38 kB Bach Cantorij Baarni/  soliste Marjon Strijk

Uitgevoerd zal worden het Magnificat in D van Johann Sebastian Bach door de Bach Cantorij Baarn onder leiding van Anthony Scheffer.

Bach componeerde de eerste versie van het Magnificat (in Es-groot) ter gelegenheid van het feest van Maria-visitatie op 2 juli 1723. Hij was toen net Thomascantor in Leipzig geworden. Voor een tweede uitvoering van het werk, voor de vespers van eerste kerstdag op 25 december 1723, voegde Bach er vier Duitstalige hymnes (lauden) aan toe. Deze invoegingen, die het kerstverhaal vertelden, waren een lokaal gebruik en worden wel interpolaties genoemd. De vierde interpolatie is slechts gefragmenteerd bewaard gebleven. Maar omdat de melodie in het vijfde deel van Cantate BWV 110, Unser Mund sei voll Lachens, door Bach is geparodieerd kon het gereconstrueerd worden. De versie met invoegingen kreeg BWV-nummer 243a.

Zeven jaar later transponeerde Bach het stuk van Es naar D en bewerkte hij het op een aantal punten. Zo verving hij de blokfluiten door traverso's en liet hij de aanvankelijk ingevoegde vier kerstliederen weg. Deze definitieve versie is bekend onder BWV 243 en zal worden uitgevoerd. Het is een van Bachs bekendste vocale werken: een groots en veeleisend werk, voor vijf solisten, een vijfstemmig koor en met alle voor Bach destijds beschikbare instrumenten. Het omvat 12 sterk uiteenlopende delen die ongewoon kort zijn. Daardoor duurt het werk in totaal niet meer dan een halfuur. Met medewerking van Marjon Strijk (sopraan), Tobias Segura Peralta (altus),
Adrian Fernandes (tenor) en Robbert Muuse (bas)

Voorganger is: ds Marleen Kool